افتاب سوختگی

با توجه به موسسه ملی سرطان ، هر ساله حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی آفتاب سوختگی دارند و بیش از 33000 مورد از این سوختگی ها نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند.

اگر رنگ پریدگی پوست دارید یا زمان زیادی را زیر افتاب سپری می کنید ، شما در معرض خطر سوزش هستید. به طور کلی ، آفتاب سوختگی شدید نسبت به سوختگی های خفیف تر مدت زمان بیشتری برای ترمیم میخواهد.

هیچ درمان جادویی برای آفتاب سوختگی نیست ، اما روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از روند بهبود طبیعی بدن خود پشتیبانی کنید. بیایید نگاهی به موثرترین راه ها برای بهبود سریعتر آفتاب سوختگی بیندازیم.

آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) ایجاد می شود. هرچه بیشتر در معرض این اشعه قرار بگیرید ، احتمال سوختن پوست شما بیشتر است. افرادی که پوست تیره تری دارند به سرعت افرادی که پوست روشن دارند نمی سوزند زیرا آنها مقدار بیشتری رنگدانه ملانین تولید می کنند که از پوست در برابر آسیب UV محافظت می کند.

هرچه شدت بیشتر باشد شما زودتر می سوزید. علائم آفتاب سوختگی خفیف معمولاً 3 تا 5 روز طول می کشد ، در حالی که سوختگی شدیدتر ممکن است دو هفته طول بکشد.

برای بهبودی از آفتاب سوختگی ، شما باید به بدن خود زمان دهید تا پوست آسیب دیده را جایگزین کند. سرعت بهبودی بدن شما محدودیتی دارد اما شما می توانید با استراحت کافی ، مرطوب نگه داشتن بدن و مرطوب سازی پوست ، روند بهبود را به حداکثر برسانید.

ممکن است سرعت بهبودی بدن شما از نظر ژنتیکی مشخص باشد ، اما عوامل دیگری مانند سن و سلامت کلی شما نیز نقش دارند. شرایط و عادات و سبک زندگی که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کنند ، می توانند توانایی بدن را در بهبود آفتاب سوختگی نیز کاهش دهند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • زیاد بخوابید . خواب تولید سیتوکین های خاص که به بدن شما کمک می کند را کنترل می کند . این اختلال می تواند با توانایی خود در بهبودی بدن شما تأثیر بگذارد.
  • از مصرف دخانیات خودداری کنید. سیگار کشیدن یا استفاده از انواع دیگر تنباکو می تواند روند بهبودی طبیعی بدن شما را متوقف کند. ترک این کار ممکن است دشوار باشد ، اما یک دکتر می تواند به شما کمک کند یک برنامه بریزید که بتوانید دخانیات را ترک کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب در برابر اشعه UV بیشتر می تواند به پوست آسیب برساند. اگر مجبور به بیرون رفتن هستید ، سعی کنید آفتاب سوختگی خود را با لباس بپوشانید و کرم ضد آفتاب بزنید.
  • آلوئه ورا بزنید آلوئه ورا حاوی ماده ای به نام آلوئین است که التهاب را کاهش می دهد . آلوئه ورا همچنین می تواند پوست شما را مرطوب کرده و از لایه برداری جلوگیری کند.
  • حمام خنک. کلاس آکادمی پوست آمریکایی توصیه می کند که برای بهبود ، زیر اب خنک بروید و دوش بگیرید. پس از آن ، کامل خود را خشک نکنید و کمی رطوبت روی پوست خود بگذارید و سپس از یک مرطوب کننده برای نگه داشتن آب استفاده کنید و ان را روی بدن خود بمالید.
  • کرم هیدروکورتیزون بزنید. از کرم های هیدروکورتیزون برای درمان تورم و خارش استفاده می شود. کلینیک مایو استفاده از کرم هیدروکورتیزون در سوختگی های شدید برای کنترل تورم و درد را توصیه می کند.
  • هیدراته بمانید. آفتاب سوختگی رطوبت را از پوست شما دور می کند. نوشیدن مایعات های فراوان می تواند به بدن شما کمک کند تا بدن شما آبرسانی شود.
  • کمپرس سرد را امتحان کنید. استفاده از کمپرس سرد کمی بعد از سوختگی روی پوست ممکن است به شما کمک کند گرمای بیش از حد پوست را کاهش داده و التهاب را کاهش دهد.
  • یک وان جو دوسر را امتحان کنید. وان بلغور جو دوسر ممکن است به آرامش پوست و کاهش تحریک کمک کند. می توانید با مخلوط کردن چند قاشق غذاخوری جوش شیرین و حدود یک فنجان جو دوسر در وان خنک ، یک وان بلغور جو دوسر درست کنید.

برخی از افراد ادعا می کنند بابونه یا سرکه سیب رقیق شده روی پوست می تواند به بهبود آفتاب سوختگی کمک کند. با این حال ، این روش ها از نظر علمی اثبات نشده اند.

بعید است که بتوانید از آفتاب سوختگی خود در یک روز خلاص شوید حتی اگر سوختگی شما نسبتاً خفیف باشد. بهبود بسیاری از سوختگی ها حتی در صورت درمان صحیح حداقل 3 روز طول می کشد.

تمام روش های درمان آفتاب سوختگی با پشتیبانی از روند بهبودی طبیعی بدن شما که محدودیت سرعت دارد ، عمل می کنند.

اگر آفتاب سوختگی شما خفیف باشد ، به خودی خود بدون پزشک التیام می یابد. با این حال ، اگر سوختگی شما شدید است ، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر یک از موارد زیر صحت دارد ، بهتر است با یک پزشک صحبت کنید:

  • آفتاب سوختگی تاول یا متورم می شود
  • شما تب می کنید یا بیش از حد گرم می شوید
  • احساس سرگیجه ، بیماری یا خستگی می کنید
  • شما سردرد دارید
  • گرفتگی عضلات ایجاد می کنید
  • آفتاب سوختگی روی کودک یا نوزاد است

تنها راه مطمئن برای التیام سریع سوختگی ، جلوگیری از ابتلا به سوختگی است. برخی از راه هایی که می توانید از آفتاب سوختگی پیشگیری کنید شامل موارد زیر است:

  • از بیرون رفتن در ظهر و افتاب خودداری کنید. اشعه ماورا بنفش در اواخر صبح و اوایل بعد از ظهر شدیدترین است ، از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر بیرون نروید.
  • کلاه سر کنید. یک کلاه با لبه گسترده می تواند از صورت ، گوش ها و گردن شما در برابر آفتاب محافظت کند.
  • عینک آفتابی. عینک آفتابی از چشم و پوست اطراف چشم در برابر اشعه UV محافظت می کند.
  • ضد آفتاب. منبع CDC ، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 را با طیف گسترده توصیه می کند حتی در روزهای ابری حداقل هر 2 ساعت یک بار دوباره کرم ضدافتاب بزنید و تاریخ انقضای ان را قبل از استفاده بررسی کنید.

.

با چه سرعتی می توانیم آفتاب سوختگی را درمان کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/wekjriusd1/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/wekjriusd1/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/wekjriusd...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/wekjriusd1/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35